Zondag 24 april 23016

24 april 2016 - Stockholm, Zweden

De belachelijk hoge prijs van alcohol in Zweden kon toch niet voorkomen dat we afgelopen nacht een aantal keer wakker zijn geworden vanwege het gelal en gelach van een groep dronken mensen onder ons raam, en we lagen toch echt 4 hoog! De lonen moeten hier navenant hoog zijn willen de mensen het zich kunnen veroorloven om zo boven hun theewater te raken!

De gedachte aan het uitgebreide ontbijtbuffet dat volgens de reisgidsen een echte aanrader is en de trein die om 9.11 uur weer zou vertrekken deed ons ondanks een voor de zondag en zeker voor de vakantie vroeg tijdstip fier en monter het bed uitspringen. We gingen ervan uit dat we om 7.30 uur nog de hele ontbijtzaal voor ons alleen zouden hebben maar niets was minder waar, het was zelfs moeilijk om nog een plaatsje te vinden! Het buffet was inderdaad niet alleen zo uitgebreid dat het moeilijk was te kiezen maar ook nog eens heel lekker.

Dit keer bleken onze zitplaatsen in de trein wel vooruit te rijden. Maar nadat we ons luidruchtig hadden geïnstalleerd ontdekten we dat we in een stilte coupé zaten. En de reis duurt ruim 4 uur! Hoe ga ik dat volhouden? Gelukkig is er, voor het eerst sinds we Nederland uitreden, in deze trein wel WiFi zodat ik me druk bezig hou met het beantwoorden van wat mails, FB en ons reisverslag. En natuurlijk het ouderwetse leesboek en tussendoor lekker knikkebollen. Tijdens de treinreis zagen we echt alle 4 seizoenen voorbij trekken. Op een gegeven moment kwam zelfs de (natte) sneeuw naar beneden dwarrelen.

Om iets over half 2 kwamen we aan op het station van Stockholm, waar het bar slecht weer was; kou, wind en regen. Gelukkig stond de bus naar de haven onder de overkapping klaar voor ons. In de haven lag de Silja Serenade, de grootste cruiseferry ter wereld. Bij binnenkomst bevond je je meteen in een promenade die nog het meest weg had van een enorm winkelcentrum. Het was allemaal zo groot en zo druk dat het moeilijk voor te stellen was dat je je op een schip bevond dat later het ruime sop zou kiezen.

Nadat we onze hut hadden gevonden hadden we nog even de tijd om het schip te verkennen en daarna werden we verwacht bij Le Grand Buffet, we gingen onszelf weer eens lekker verwennen ;-)! Het was er ongelooflijk druk en de hoeveelheid eten die er lag leek niet om doorheen te komen, maar daar wist de menigte wel raad mee. Nog leuker dan het eten van een buffet zelf vinden we het om naar het gedrag van de mensen te kijken bij een buffet. Borden worden vol geschept alsof men bang is dat er een kwartier later niets meer te halen valt en er wordt gegeten met een tempo alsof het leven ervan afhangt.  Ik zal niet beweren dat wij ons niet onbetuigd laten maar ik hoop toch echt dat we ons iets rustiger opstellen.

Na de maaltijd hebben we nog even heerlijk op het dek gezeten. Het zonnetje was weer gaan schijnen en op een plaatsje uit de wind was het, ondanks dat het al ’s avonds was, bijzonder goed uit te houden. Ondertussen ging het vertier aan het schip van start, niets was te dol om alle passagiers te entertainen. Het ging grotendeels aan ons voorbij, ondanks alle tijd in de stilte coupé waren we alweer moe. We worden oud ;-(