Zaterdag 1 oktober 2016

1 oktober 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Na 2 nachten in Franschhoek is het weer de hoogste tijd om verder te trekken naar de laatste bestemming van deze vakantie; Kaapstad. Maar dat kan natuurlijk niet zonder een bezoek aan Stellenbosch, een naam die bijna iedereen die wijn net zo lekker vindt als wij wel kent. Erg handig dus dat dit plaatsje op de weg van Franschhoek naar Kaapstad ligt.

Geen wijnproeverij (dat gaat zelfs ons te ver op de vroege ochtend) maar wel een lekker kopje koffie op een gezellig terrasje, een bezoek aan het knusse en interessante Village Museum en slenteren door een enorme botanische tuin. En als het zonnetje meewerkt zoals vandaag is dat allemaal bijzonder aangenaam.

Maar dan op naar Kaapstad, slechts 50 km. verderop.  Laten we nu net vandaag voor de eerste keer in een file terecht komen! Ergens stond een stuk land langs de snelweg in brand en was een rijbaan afgesloten om de brandweer de ruimte te geven. Is het rijgedrag van de Zuid Afrikaners in normale situaties al discutabel, in een file wordt het nog erger. Want iedereen heeft natuurlijk gierende haast op zaterdagmiddag. Op een gegeven moment haalde iemand ons zelfs in via de middenberm van de snelweg! Eén pluspuntje voor deze mijnheer, hij passeerde ons wel aan de juiste kant.

Ik zat me al dagen zenuwachtig te maken om in Kaapstad de kaart te moeten lezen en ons feilloos naar het hotel te sturen. Hele discussies over het al dan niet mee huren van een TomTom in de auto hebben we de afgelopen weken al gevoerd. Zo’n hulpmiddel is natuurlijk hard nodig in een land met slechts een paar wegen. Al mijn drukte bleek voor niets te zijn geweest (komt vaker voor) en we belandden dan ook zonder moeite voor de deur van ons hotel.

Na ons te hebben geïnstalleerd op de kamer en een kopje thee hoog tijd om ons te melden op Green Market Square voor een wandeling met de Free Walking Tour, dit keer de historic tour. Onze gids, Ken, was een enthousiaste jongeman die niet alleen veel wist van Kaapstad en haar geschiedenis maar er ook boeiend over kon vertellen, ook over de minder prettige kanten ervan.

Het was de bedoeling dat we ons daarna even snel zouden omkleden om daarna een biertje te drinken en te gaan eten, maar dat liep even anders. Op onze kamer bleek dat onze kluis het niet meer deed; hij ging niet meer open maar al onze waardevolle spullen lagen erin. Nadat 2 heren ernaar gekeken hadden werd het mechanisme van de kluis overleden verklaard. Gelukkig wisten ze hem nog wel te openen zodat we bij onze spullen konden maar nu moesten we deze dus óf op de kamer achterlaten óf met ons mee de stad in nemen. Beide opties vonden we niet echt aantrekkelijk, maar de kluis kon pas de volgende ochtend gerepareerd of vervangen worden.

Het biertje was er op deze manier echter wel bij ingeschoten, helaas. Maar gelukkig smaakte het eten er niet minder om!