Donderdag 29 september 2016

29 september 2016 - Swellendam, Zuid-Afrika

Na de overdreven en volkomen overbodige hulp die we gisteren ontvingen vroegen we ons af wat ons vanmorgen te wachten stond,  op hulp bij het douchen of aankleden zaten we niet te wachten! Gelukkig viel het mee, al bleef het allemaal naar  onze smaak wat overdreven. Een driegangen ontbijt menu (met o.a. een gepocheerde peer) en een ober die een buiging maakte voordat hij je vuile bordjes afvoerde. En ik had mijn voet nog niet buiten de deur gezet met een koffer  of hij werd al van me overgenomen. Nee, niet echt onze stijl.

We lieten de auto dan ook niet bij het hotel staan zoals onze bedoeling aanvankelijk was maar reden het kleine stukje naar het Drostdy Museum om hem daar op de parkeerplaats te zetten. Het Drostdy Museum was gevestigd in 4 verschillende gebouwen, o.a. in de oude gevangenis van Swellendam, en er was ook een klein openluchtmuseum bij gemaakt. We brachten er een paar aangename uurtjes door en kochten daarna de halve museumshop leeg, ook heel aangenaam!

Daarna was er weer een natuurpark aan de beurt, het Bontebok National Park. Hier zijn jaren geleden de laatste 30 bonte bokken heen gebracht in de hoop ze te redden van uitsterving. Dat is dus gelukt, al wilden ze nou niet bepaald in grote getale poseren voor de foto.  Het voordeel van de bonte bok als dier in het park ten opzichte van de Big Five is dat je uit de auto kunt stappen en een wandeling kunt maken. Alleen blijft het wel oppassen, net toen Cees mij waarschuwde dat ik wel op slangen moest letten schoot er net eentje vlak voor mijn voeten weg! Banger voor mij dan ik voor hem maar toch….je kunt er maar beter niet op gaan staan.

Inmiddels was het al tegen drieën en werd het de hoogste tijd naar het volgende overnachtingsadres te rijden, Franschhoek. Bakerplaats van de Franse hugenoten, voorzien van enorme wijngaarden en fantastische restaurants, die zelfs de top 10 van de wereld halen! Dat hebben we inmiddels wel verdiend!

In Maison Chablis hebben we een knusse kamer met een eigen prieeltje, en een vriendelijke eigenaar die ons gewoon zelf de koffers laat dragen. Wat willen we nog meer?