Zaterdag 23 april 2016

23 april 2016 - Malmö, Zweden

Ontbijten in Duitsland is altijd een feestje. Zelfs  een maaltijd als gisteravond kan ons er niet van weerhouden daaraan deel te nemen ;-)! Ikmaakte alleen een klein foutje met de thee. Ik verstond frühstückthee waar ik weliswaar nog nooit van had gehoord maar wat ik prompt bestelde. Logisch dat ik daar nog nooit van had gehoord, het bestaat niet. Bleek früchtethee te zijn, toch iets anders dan ik in gedachten had! Terwijl Cees heerlijk van zijn koffie genoot dronk ik een roodachtig goedje wat eigenlijk nergens naar smaakte, in ieder geval niet naar vruchten. De Duitse broodjes maakten dit echter wel weer goed. Volgens Cees kan ik heel gelukkig naar een broodje kijken. Of dat echt zo is mag de lezer zelf bepalen (zie foto).

Terwijl we het heerlijk rustig aan deden, het is tenslotte wel vakantie, tikte de klok onverbiddelijk verder. Het eind van het liedje was dan ook dat we nog behoorlijk moesten haasten naar het station om de trein naar Kopenhagen te halen. Hier toch een klein aandachtspuntje voor mijn persoonlijke reisorganisator, onze gereserveerde stoelen reden achteruit.  Volgende keer beter opletten!

Na een uurtje met de trein beleefden we een primeur, in Puttgarden reed de trein in zijn geheel de boot op die ons naar Denemarken bracht. Gelukkig was het erg mooi weer, hoewel niet overdreven warm, zodat we de 3 kwartier aan boord heerlijk met een kopje koffie op het panoramadek konden doorbrengen. De koffie was overigens wel pure afzetterij; € 4 per beker en ik kreeg alleen maar 2 lege kartonnen bekers naar me toegeschoven. Voor die prijs moest ik het zelf nog uit de automaat halen!

Aan het eind zorgde ik weer eens voor een klein paniek momentje. Ik was ervan overtuigd dat de trein op dek 3 stond. Maar de lift ging alleen maar naar dek 4 of 2. Als een kip zonder kop en behoorlijk nerveus rende ik wat op de trappen heen en weer; ik zag de trein in gedachten al wegrijden zonder ons. Gelukkig wezen een paar behulpzame medewerksters van de boot gebiedend naar beneden en ja hoor, op dek 2 troffen we de trein aan. Die terwijl we ons weer op onze plaatsen installeerden meteen wegreed. Pfff, net op tijd!

Daarna bracht de trein ons zonder mankeren naar Kopenhagen zodat we weer even op adem kunnen komen, zoveel spanning op onze leeftijd kan nooit goed zijn ;-))! Maar in Kopenhagen werd het weer wat ingewikkeld. Omdat Zweden de grenzen nu ook een stuk beter bewaakt ging de trein niet, zoals gebruikelijk, rechtstreeks naar Malmö, maar moesten we overstappen op een boemeltje naar het vliegveld waar we gecontroleerd werden en op een andere trein moesten overstappen. In de trein weer controle, maar daarna reed hij dan echt de bekende brug naar Malmö over. Voor de liefhebbers van de serie The Bridge een goede bekende en een echte aanrader voor degenen die daar nog niet naar hebben gekeken.  Ook aan de Zweedse kant kwam er wederom een indrukwekkende politieman langs aan wie we onze geloofsbrieven moesten overhandigen, maar ook deze controle konden we weer doorstaan.

Op het station in Malmö liepen we weer even gedesoriënteerd rond en vroegen we bij de informatiebalie waar het Comfort Hotel was. Grote hilariteit bij de medewerkers daar; het hotel was vanaf de ingang te zien!

Ondanks een temperatuur van slechts 11 graden was het in het zonnetje uitermate aangenaam. Een deel van de gebruikelijk stadswandeling na zo’n reisdag werd dan ook op een terrasje in de zon doorgebracht met een lekker kopje thee en een sigaartje. Daarna toch nog even de “verplichte” highlights van de stad bezocht, zoals het Stortorget, Sankt Petri Kyrka en het Lilla Torget, om daarna koers te zetten naar Atmosfar, een restaurant dat Cees met zorg had geselecteerd vanwege de voor Zweden gunstige prijs-kwaliteitsverhouding. Je bent met een econoom op vakantie of niet tenslotte!

Het is altijd weer schrikken bij het bestellen van een alcoholische versnapering in de Scandinavische landen. Cees ploegde de hele wijnkaart door met zijn blik in eerste instantie alleen gericht op de kolom met de prijzen. De goedkoopste fles kwam toch nog eventjes op € 40! Gelukkig bleek deze fles de moeite waard te zijn en we lieten hem ons dan ook goed smaken.  Het eten was inderdaad ook uitstekend en de sfeer uitermate relaxed, zodat we ’s avonds moe maar voldaan ons bed inrolden.

1. Evelien:
    24 april 2016
    Wat heerlijk om jullie weer te volgen