Vrijdag 22 april 2016

22 april 2016 - Lübeck, Duitsland

Na een voorbereiding van toch zeker een half jaar zou je verwachten dat Cees alle (reis) zaken op orde heeft, maar daar was vanmorgen niet veel van te merken. Het voor het hem ongewoon vroege tijdstip zijn geweest ( we zouden om 7.18 de tram nemen) maar een kwartiertje voordat we de deur uit moesten was hij ineens het zo belangrijke treinticket van Den Haag naar Lübeck kwijt. Alle rugzakken en zakjes werden weer opengemaakt, uitgepakt en doorgespit. Natuurlijk kwamen de tickets weer tevoorschijn, maar de tram werd wel gemist. Een goed begin van de vakantie!

Onze pogingen om op CS toch nog onze trein naar Amersfoort te halen (wel eens twee toch niet meer piepjonge mensen met grote zware rugzak zien rennen?) reed de trein, terwijl we er maar 2 meter vandaan waren, voor onze neus weg. De conducteur had zeker last van een ochtendhumeur. Dan maar snel in de trein naar Utrecht gesprongen en daar weer een poging om het hardloop record voor ouderen met bepakking te breken, nu wel met succes. Toen we om iets over half 10 in Amersfoort in de trein naar Osnabrück klommen waren we in ieder geval goed wakker! Nu kon er niets meer misgaan.

Wel dus. Ondanks de Deutsche pünktlichkeit en het “Ortnung muβ sein” principe van onze buren bleek onze aansluitende trein naar Hamburg maar liefst 35 minuten vertraging te hebben. Enigszins lastig als je in Hamburg maar 20 minuten hebt om de volgende (en laatste) trein te halen. En je die specifieke trein al gereserveerd hebt. Geen nood, een officiële stempel van een hele efficiënte medewerker en het ticket bleef gewoon geldig. En natuurlijk rijden er ook nog meer treinen naar onze eindbestemming van vandaag. En met een heerlijke heidelbeerenschnecke vloog de wachttijd om ;-)!

De rest van de reis verliep zonder problemen en zo kwamen we, na 5 treinen en bijna 9 uur reizen, aan in Lübeck, de koningin van de Hansesteden.  De hoteleigenaar was bijna verontwaardigd dat we maar zo kort hier zouden zijn maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat we deze vakantie nog op het Rode Plein aankomen.

Lübeck bleek inderdaad een heel leuke stad te zijn maar veel meer dan een korte stadswandeling langs enkele highlights zat er niet meer in. Na de Holstentor, het raadhuis, de Marienkirche (met de indrukwekkende Glockenkapelle) en enkele hofjes streken we gauw neer in Brauberger, waar op dat moment het happy hour aan de gang was; 0,4 liter bier voor slechts € 2! Dat laat geen enkele Hollander zich ontgaan! En daarna de maaltijd waar we de hele dag al naar uitkeken; bratwurst, bratkartoffeln en sauerkraut. De dag eindigde in ieder geval beter dan die begon.