Zaterdag 7 mei 2016

7 mei 2016 - Moskou, Rusland

Vanmorgen liep de wekker op de onbarmhartige tijd van 4.30 uur af! Ik gunde mezelf nog even 10 minuutjes maar moest toen echt opstaan. Geen badkamer dus douchen is er niet bij. Op het toilet alleen even de tanden gepoetst, de krullen weer in slagorde opgesteld en het gezicht even onder de koude kraan om er in ieder geval fris en fruitig uit te zien. Onze gastvrouw stond al voor de deur om, net als gisteravond, thee e.d. aan ons te slijten. Omdat we eerste klas reisden dachten we gisteravond dat dit erbij inbegrepen was en hadden we dat inderdaad besteld. Toen ze het echter serveerde duwde ze meteen een briefje met het cijfer 80 onder onze neus, of we maar even wilden betalen! Daar trapten we vanochtend niet in ;-)!

Om half 6 ging het metrostation open waar we een half uurtje later de eerste metro van die dag hadden. Dat half uurtje hadden we ook wel nodig om één en ander uit te zoeken. In Moskou wordt, in tegenstelling tot St. Petersburg en Veliky Novgorod, bijna niets in het Engels of in ieder geval in ons schrift aangegeven. Gelukkig ken ik inmiddels voldoende letters van het alfabet hier om eruit te kunnen komen. Toen we de metro uitkwamen bleken overal langs de straten al rijen dranghekken te staan. Over 2 dagen is het Victory Day (dag waarop de overwinning van WO II wordt herdacht en gevierd) met allerlei parades en vandaag zijn de repetities. Dat en het feit dat we, zoals achteraf bleek, de verkeerde uitgang bij de metro hadden genomen maakten dat we even moeite hadden met de juiste weg naar het hotel. Tot onze verrassing kwamen we onderweg een Burger King tegen die open was zodat we daar in ieder geval een kopje koffie konden drinken. De rest van het publiek daar, hordes politie agenten en jongelui die de hele nacht hadden doorgehaald en daar eindigden met een hamburger en nog meer bier!

Tegen 7.30 uur kwamen we bij ons hotel aan waar we onze bagage achter lieten en meldden we ons in het café van het hotel, waar het ontbijt geserveerd wordt. En hier dan eindelijk, voor het eerst sinds we in Rusland zijn, een ontbijt waar we van konden genieten, heerlijk! Of we waren er gewoon hard aan toe, dat kan natuurlijk ook. Perfect gebakken eieren, lekker brood en heerlijke pannenkoekjes. We lieten het ons goed smaken, we zouden het nodig hebben na zo’n korte nacht en een dag Moskou voor de boeg.

Aldus gesterkt stortten we ons weer de metro in naar het Park Pobedy. Een vrij ongebruikelijk begin als je in Moskou bent, de hoort immers bij het Rode Plein en het Kremlin te beginnen. Maar vandaag zijn de repetities voor Victory Day en is alles gesloten en afgezet, vandaar de keuze voor Park Pobedy. En denk nu niet bij het woord park aan een  omgeving met grasvelden, bomen, vijvers e.d. Het is gewoon een enorme betonnen plaats met een monument voor de gevallenen van WO II, die hier de Grote Patriottische Oorlog wordt genoemd, een enorm museum over diezelfde oorlog  en nog wat kerken. Bovendien waren de werkzaamheden aan de gang voor de evenementen van Victory Day hier. Enorme podia werden opgebouwd. Aangezien er minstens 24 graden voorspeld wordt hopen we dat er die dag ook voldoende medisch personeel aanwezig is, we voorzien heel wat mensen die bevangen zullen worden door de hitte.

Het museum is gigantisch opgezet met enorme realistische taferelen over de bombardementen, veldslagen etc. En nee, de Russen hebben zich niet overal even beschaafd opgesteld (zacht uitgedrukt) maar er zijn wel 27 miljoen Russen gesneuveld in deze oorlog. Iets waar ze demografisch gezien nog steeds last van hebben. Des te verwerpelijker vonden wij het om te zien dat in de museum shop vrijwel alleen maar speelgoed tanks, pistolen en machinegeweren werden verkocht. We belandden net midden in een schoolklas die al dat oorlogstuig had aangeschaft en vrolijk oorlogje speelde met elkaar. Hebben ze net geleerd, en afschuwelijke foto’s gezien, wat de oorlog teweeg brengt en wordt daar uitgebreid de mogelijkheid gegeven voor dat soort spelletjes!

En als je dan het museum over de Grote Patriottische Oorlog moet je natuurlijk ook het Borodin Panaroma bezoeken, dat de oorlog tegen Napoleon in 1812 weergeeft. Veel minder spectaculair, maar beide musea passen nu eenmaal bij het feit dat het overmorgen Victory Day is.

Daarna voelden we ons lang niet zo fris en fruitig meer als vanmorgen vroeg en gingen we inchecken bij het hotel, om daarna even een paar uurtjes rustig op de kamer door te brengen. De oudjes moeten even uitpuffen voordat ze zich weer op straat kunnen begeven!

Na een paar uur waren we weer zover dat we de straat op konden, maar een energiek programma zat er niet meer in. We slenterden over de Arbat Street, een populaire straat in Moskou met allerlei terrasjes, winkeltjes en vooral veel voetgangers, om al heel gauw tot onze liefste bezigheid over te gaan; op een terrasje op een plaatsje eerste rang mensjes kijken. Krijgen we nooit genoeg van! Met een biertje erbij en daarna wat eten werd het helemaal gezellig. Daarna op een ander terrasje nog een kopje thee met een zoet pannenkoekje en de dag was voor ons weer compleet. Vroeg naar bed om morgen energiek door Moskou te kunnen marcheren.