Vrijdag 6 mei 2016

6 mei 2016 - Veliki Novgorod, Rusland

Vandaag wel een hele relaxte dag gehouden, voorbereiden op de dagen in Moskou, Minsk en Berlijn die nog komen gaan. Na het ontbijt eerst de tassen gepakt en in de bagagekamer gezet om die vanavond weer op te halen.

Het is nog steeds prachtig weer en we slenterden dan ook heel rustig helemaal naar de overkant, naar het Fine Arts Museum, waar met name de kunst uit deze streek werd tentoongesteld. Zoals al in de Lonely Planet werd omschreven, wel aardig maar niet spectaculair.

Daarna gingen we eindelijk eens via de loopbrug de rivier over. Aan de overkant waren de overblijfselen van een market place en een wijk waarin de ene kerk na de andere stond. Het waren er niet alleen teveel om allemaal te bezoeken, we moesten ook voor iedere kerk onze portemonnee trekken. En omdat ze hier de vervelende gewoonte hebben 2 soorten toegangsprijzen te hebben namelijk één voor Russen en één voor niet Russen hielden we toch al snel voor gezien en bezochten we alleen die kerken die als bezienswaardig stonden beschreven.

Veel te vroeg waren we weer terug aan de overkant dus eerst maar eens een kopje thee op ons favoriete terrasje aan het water, voordat we Archbishop Chamber of Facets gingen, ofwel de goudverzameling van de aartsbisschop destijds. Veel blinken en glimmen, maar na 5 gouden bijbelomslagen en 8 gouden kandelaars heb je wel genoeg geschitter aan je ogen gehad.

Toen kwam Cees op het geweldige idee om tot slot toch maar een tochtje over de rivier te maken. Iets wat we gewoonlijk nooit doen, maar we moesten op één of andere manier de tijd stukslaan, onze nachttrein naar Moskou vertrok pas tegen half 10 ’s avonds. We renden naar de boot en kwamen maar een paar minuten voor vertrek het dek opstormen, net op tijd! En toen de boot een uur later weer aanlegde was het inmiddels de hoogste tijd om te eten.

Het restaurant gisteren was ons prima bevallen dus we besloten om daar weer heen te gaan en we hebben daar heerlijk ruim 2 uur gezeten.

Op de weg naar het hotel kwamen we nog een “cadeautje” tegen dat in geen enkele reisgids staat omschreven, een openbare voorstelling van dansers en zangers. Allemaal nog hele jonge kinderen/pubers, maar ze waren er heel professioneel mee bezig. We hadden dan ook graag nog wat langer willen blijven kijken maar het was inmiddels de hoogste tijd de bagage op te halen en naar het station te gaan, waar we ons om 21.00 uur installeerden in de nachttrein naar Moskou. Het was even puzzelen en passen en meten, vooral omdat onze gastvrouw voor die nacht geen woord Engels sprak, maar uiteindelijk lagen we braaf op onze bankbedjes te luisteren naar het “kedeng kedeng” van de trein. Toch maar proberen te slapen, de trein komt ’s morgens vroeg om 5.15 aan in Moskou!