Woensdag 26 november 2014

26 november 2014 - Siesta Key, Florida, Verenigde Staten

Vandaag was het dan eindelijk zover, waar ik de hele vakantie al naar uit had gekeken zou vanochtend gebeuren. In 2008 hadden we kennis gemaakt met The Waffle House, waar je 24 uur per dag bijzonder ongezonde maar lekkere maaltijden kon eten. Vooral het ontbijt is uitzonderlijk. Omdat er bij ons motel geen ontbijt was inbegrepen zouden we vandaag onderweg naar onze volgende verblijfplaats ontbijten bij The Waffle House.

We hoefden niet lang na te denken over wat we zouden nemen; de All-Star Special. In dit ontbijt zijn alle items die je afzonderlijk als ontbijt kunt nemen verwerkt. Gebakken ei, toast, hash browns, worst, spek en uiteraard een enorme wafel. Die laatste moet natuurlijk worden “verdronken” in een geweldige hoeveelheid maple syrup. En dat alles krijg je tegelijkertijd geserveerd! Voor één keer gingen de remmen helemaal los.

Daarna gingen we met een overvolle buik verder op pad. Regende en onweerde het toen we vertrokken nog, inmiddels was het droog en wij trokken ook nog eens naar een gebied waar het weer beter was.

Eerst bezochten we het Collier County Museum, wat zich voornamelijk buiten afspeelde. Het was een zeer eclectische verzameling zoals een stoomlocomotief, een boot  en ook een “seminole” kamp. De Seminoles waren de oorspronkelijke bewoners van Florida, en ze werden niet beter behandeld dan de Indianen in andere staten van de VS.

Daarna naar het Koreshan State Historic Park, een landgoed dat tot halverwege de 20e eeuw bewoond werd door de Koreshan sekte. Midden 19e eeuw kreeg een mijnheer Cyres Teed tijdens één van zijn laboratorium werkzaamheden een visioen van een god in vrouwengedaante die hem vertelde hoe het universum in elkaar zat. Volgens mij is er gewoon iets niet goed gegaan in een reageerbuis en raakte er bij hem een steekje los, want hij hield er daarna nogal vreemde ideeën op na. Hij beweerde namelijk dat de aarde een holle bol was, dat wij aan de binnenkant van deze bol woonden en dat de zon, man en sterren niets anders waren dan reflecties en illusies. Het leverde hem toch heel wat volgelingen op waar ook heel intellectuele mensen bij waren. Later hoorden we dat hij een enorme aantrekkingskracht op vrouwen had en 85% van zijn volgelingen dan ook vrouw waren. En tegelijkertijd moeten we dan ook nog geloven dat hij er het celibataire leven op nahield wat hij van zijn volgelingen eiste. Na zijn dood stortte de sekte in elkaar en uiteindelijk werd ook zijn graf tijdens een orkaan de oceaan in gespoeld. Exit Koreshan. De oorspronkelijke gebouwen stonden er nog en er was ook nog een “nature trail” door de tuinen, altijd een welkome afwisseling op zo’n reisdag.

Inmiddels was het tijd geworden om het laatste deel naar het hotel af te leggen, toch nog een fikse rit van ruim 80 mijl. Tijdens de autoritten worden we op iedere radiozender gek gemaakt door reclames over Thanksgiving, dat morgen is, en Black Friday, de dag na Thanksgiving. Op Thanksgiving zitten hele families bij elkaar kalkoen te eten en American football te kijken, en om 6 uur ’s avonds gaan de winkels open en blijven ze 24 uur lang open. De winkels hebben dan ook geweldige aanbiedingen, iedereen is dan vrij (behalve het winkelpersoneel dan) en het zou één groot gekkenhuis zijn in de winkels. Op deze dag worden de meeste kerstcadeau’ s gekocht.

Tijdens de rit naar Siesta Key, onze laatste stop deze vakantie, werd het weer steeds beter en ging de zon zelfs schijnen. Het was echter nog wel wat frisjes, geen strandweer dus, en we gingen nog voor de laatste keer naar een shopping mall. Dan maar geen Black Friday aanbiedingen, maar wel een heerlijk rustige winkel, want iedereen blijft nu thuis in afwachting van de koopjes.

Om het ontbijt van vandaag te compenseren gingen we eten bij de Sweet Tomatoes. In Orlando hadden we daar al kennis mee gemaakt. Het is niet het meest gezellige restaurant, maar je kan daar wel van een heerlijk salade buffet genieten. En daarmee konden we ons schuldgevoel over het ontbijt teniet doen.