Donderdag 27 november 2014

27 november 2014 - Siesta Key, Florida, Verenigde Staten

Vandaag een hele relaxte dag gehouden. Eerst heel rustig in het hotel zelf ontbeten, dan kun je het heel wat gezonder houden dan we gisteren hebben gedaan.

Op naar het Myakka River State Park om op deze weer hele mooie dag nog één keer een stevige wandeling te maken. Tenslotte is deze vakantie voor Cees een revalidatiekamp, dus er moet zo nu en dan wel hard gewerkt worden. Onderweg was het buitengewoon rustig. Het is Thanksgiving en iedereen slaapt lekker uit, om vanmiddag samen met familie of vrienden een kalkoen naar binnen te werken.

In het Myakka State Park gingen we vol goede moed op weg om een rondwandeling te maken. Als snel stuitten we weer op hindernissen. Het had hier 2 dagen geleden hard en langdurige geregend, en de wandelpaden stonden nog behoorlijk onder water.  We moesten regelmatig een weg vinden door of langs de plassen zonder dat het water onze schoenen inliep. Toen we bijna een uur gelopen hadden lukte dat niet meer; de plas die ons de weg versperde was zo diep en breed dat er geen doorkomen aan was. Hier de schoenen uittrekken en op blote voeten verder gaan was geen optie; je kon niet zien wat er zich in de plas bevond aan enge beesten of aan dingen waar we onze voeten aan open konden halen.

We besloten dan ook terug te gaan en elders in het park nog een wandeling te maken. Deze nature trail bleek heel wat makkelijker begaanbaar te zijn dan de eerste.

De 2e helft van de dag wilden we eindelijk wel eens lekker op het strand liggen. We reden naar Turtle Beach omdat het strand daar rustig zou zijn. Dan was het ook, maar dat kwam meer omdat de wind te hard en te koud was om er eens lekker te gaan liggen. Zelfs geharde Nederlanders als wij waagden zich daar niet aan. In plaats daarvan maakten we gebruik van het zwembad van het hotel, dat lekker beschut lag. We hadden ook nog een coupon voor een gratis drankje bij de zwembadbar en binnen in de hal stond een popcornmachine waar we onbeperkt gebruik van mochten maken. Dat was goed toeven zo!

Het slot van de dag was het spannendst. Op Thanksgiving zijn de meeste zaken, en ook restaurants, gesloten. Maar we moesten natuurlijk wel wat eten. We reden naar Siesta Key zelf, wat zou moeten  bruisen van de activiteiten. Maar Siesta Key Village was volkomen uitgestorven, en alle zaken gesloten. Terug naar de “state road” met al zijn food courts. De één was nog meer verlaten dan de ander. Alleen de McDonalds was nog open, maar deze mogelijkheid wilden we pas gebruiken als uiterste redmiddel.

Ineens zag ik een IHop die open was. Geen idee wat we daar konden verwachten, maar het was in ieder geval een nieuwe ervaring voor ons. Veel burgers, pancakes en omeletten. Maar ook 2 “holiday specials”, namelijk de kalkoen en de ham special. Cees nam de kalkoen en ik de ham, hadden we bedacht. Dat ging dus niet door, van de kalkoen special was alleen nog de kalkoen aanwezig, alle overige gerechten waren op. Dus nam Cees ook maar de ham, wat eigenlijke een traditioneel kerstdiner bleek te zijn. En zo zaten we op 27 november in een zonovergoten Florida aan een kerstdiner. En het smaakte niet eens zo slecht!

Na afloop bleek er al een winkel te zijn opengegaan om 24 uur lang open te blijven, namelijk de “Best Buy”. Voor hun was Black Friday al begonnen. Het was een zaak met allerlei elektronica, smartphones, tablets, T.V.’s, laptops etc. Het was al behoorlijk dringen geblazen maar het lukte ons om daar 4 C.D.’s op de kop te tikken voor een spotprijsje. Wij hoeven morgenochtend om 06.00 uur niet in de rij te staan om op tijd te zijn voor de Black Friday aanbiedingen!

Na even zoeken vonden we ook nog een benzinepomp die open was en uiteindelijk een apotheek waar we een fles wijn voor op de kamer konden kopen. Ja, je leest het goed, in dit land koop je wijn bij de apotheek! Ik kan het ook niet helpen maar het is echt waar. Het is nog goede wijn ook en voor een redelijke prijs. En laten we eerlijk zijn, alcohol kan heel medicinaal zijn. De twee verkoopsters van de apotheek waren heerlijk tegen elkaar aan het mopperen en klagen. Ze hadden zojuist gehoord dat de keten waarvoor zij werkten de enige was die op deze speciale dag 24 uur open was, alle andere apotheekketens deden daar niet aan. Wat een geluk voor ons! Dankzij hun zitten wij nu op onze kamer lekker te genieten van een heerlijk glaasje wijn.