Vrijdag 9 september 2016

9 september 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Tsja, er staat wel vrijdag 9 september maar ik beschrijf nu maar “even” snel 2 ½ dag. Geen zorgen, ik probeer het compact te houden ;-).

Het was de bedoeling dat we woensdag 7 september al rond het middaguur naar Van der Valk bij Schiphol zouden vertrekken om daar ’s middags heerlijk te onthaasten in het wellnesscentre, maar dat is niet helemaal gelukt. Staat Cees normaal gesproken al met de koffers bij de deur terwijl ik roep dat ik nog even een bezwaarschrift uit moet typen, nu stond ik na de lunch kant en klaar en had Cees nog van alles te doen. Dus vertrokken we pas rond half 4 en heb ik geen bubbelbad meer gezien. Maar wel in de tuin van het hotel gezeten met een heerlijk biertje. En ’s avonds lekker gegeten op het terras, waarbij het thema van het menu “sharing is caring” was. Ben bang dat ik toch iets meer zelf heb opgegeten dan het gedeeld!

Over de dag daarna is niet veel te vertellen, een vlucht van 10 uur is gewoon saai en ik heb er ook nog eens een hekel aan. Gelukkig wel een rustige vlucht zodat ik het niet al te vaak benauwd had. Totdat we het vliegveld van Johannesburg met de koffers verlieten, toen werden we ineens besprongen door allerlei mannen en mannetjes die zichzelf taxichauffeur of assistent noemden en ons iets te graag wilden helpen. We hebben heel wat van die kerels moeten terugfluiten omdat ze al op stap wilden gaan met onze koffers, eentje nam zelfs bijna mijn tasje met ons geld en papieren mee om in een taxi te zetten. Gelukkig had Cees alles goed voorbereid en wist hij welke taxi’s officieel waren en wat de normale prijs naar ons hotel was. Dat kon echter niet voorkomen dat onze chauffeur als een gek reed en ik uiteindelijk in die ene taxirit banger was dan ik heel de vlucht was geweest. Maar tegen 11 uur ’s avonds konden we dan eindelijk in ons hotel  in bed duiken,

Maar niet voor lang, mijn reisgids was onverbiddelijk en we moesten om 7 uur de volgende ochtend ontbijten, want nu hij in Johannesburg was wilde hij nog wel even één en ander doen.  En zo stapten we om 9 uur al op de CitySightSeeing bus van Johannesburg, zo’n “hop-on-hop-off” dubbeldekker die ons de hele dag bracht waar we heen wilden. Tijdens de rit werd ons verteld hoe levendig, energiek en verslavend Johannesburg was, maar het enige wat ik zag was stof, chaos, verval en armoede. Na een uur stapten we over op een mini busjes voor een tour door Soweto, en dat was pas echt confronterend. De behuizing voor de high en middle class daar was al ver beneden peil  (althans het peil dat wij in Nederland gewend zijn), maar de behuizing voor de low class mag de naam behuizing niet eens dragen! Dit, samen met alle verhalen over de apartheid, de strijd die daarom geleverd is en de offers die daarvoor zijn gebracht die we in het Apartheidsmuseum en  de voormalig gevangenis op Constitutional Hill (waar zowel Ghandi als Nelson Mandela gevangen hebben gezeten)  maakten een diepe indruk, zowel op ons als op de andere passagiers. Pas tegen half 6 kwamen we weer bij ons beginpunt aan. We kunnen in ieder geval zeggen dat we in één dag hebben gedaan waar anderen een lang weekend voor nodig hebben!

Hoog tijd voor een biertje en een goede maaltijd, wat we vonden in de vlakbij ons hotel  in de wijk Rosebank. Een wijk die wel een heel groot contrast vormt met alle armoede en verval die we eerder vandaag hebben gezien. Een chique mall met dure winkels en restaurants, volstrekt onbereikbaar voor de bewoners van Soweto. Althans om daar hun vrije tijd door te brengen, werken mag uiteraard wel.

Bij restaurant Doppio Zero zag ik wel iets in de Vega platter, die ik eigenlijk in mijn eentje wilde verorberen. Gelukkig heeft Cees me gered, de platter had 3 gemiddelde eters kunnen bevredigen, net genoeg dus voor ons samen! Morgen de andere helft van Johannesburg bezichtigen.

1. Evelien:
    9 september 2016
    Fijn te horen dat jullie een goede reis hebben gehad en goed zijn aangekomen. Geweldig leuk dat we jullie op deze manier weer kunnen volgen!! XX
  2. Heijm Rijken:
    10 september 2016
    Geniet van jullie reis, wij zijn daar 15 jaar geleden geweest en met jullie reisverslag komen er vele herinneringen boven.Een mooi land maar met grote contrasten.