Vrijdag 23 tot en met zondag 25 september 2016

26 september 2016 - Durban, Zuid-Afrika

Eén dag winkelen en twee dagen reizen, dat moet ik na enige dagen ontrouw te zijn geweest aan mijn lezers toch goed kunnen maken! De winkel dag  meende ik gemakkelijk te kunnen combineren met de eerste reisdag, maar toen was ik helaas helemaal niet lekker en ging onwijs vroeg slapen. En na de tweede reisdag zaten we weer in een wildpark zonder internet dus…..aan het werk nu.

Vrijdag zou het niet al te best weer worden. Geen probleem, we hadden al een bezoek aan de Gateway Mall gepland. Maar eerst gingen we langs het Natal Sharks Board, een museum over haaien. Zo interessant dat we daar geen foto’s van hebben. Veel verhalen over aanvallen van haaien, mensen die voor hun ogen hun beste vriend opgegeten zagen worden en weduwen die bij het zien van een hoofd dat in een haai was aangetroffen dat dit niet de kop van hun man was.

In recordtijd stonden we weer buiten en gingen naar de Gateway Mall, een overdekt enorm winkelcentrum. En enorm was het! Nadat we daar de rest van de dag hadden rondgelopen hadden we nog steeds een hele vleugel niet gezien. En na zoveel uur winkelen was de hele oogst…2 kookboekjes van € 3 per stuk. Ik ben bang dat de Zuid Afrikaanse economie niet echt een boost krijgt van onze aanwezigheid ;-)!

Het weekend stond in het teken van op een zo aangenaam mogelijke manier bijna 1.000 km. afleggen van Durban naar Addo Elephant National Park. We reden zo´n beetje dwars door Zuid Afrika heen en probeerden dat met wat aangename dingen onderweg zo leuk mogelijk te houden.

Met de auto door Zuid Afrika reizen is een heel nieuwe ervaring, waarbij het vooral belangrijk is dat je het hoofd koel  houdt. Men neme 2 rijbanen (voor iedere rijrichting één) en breidt het uit met aan weerszijden een redelijke vluchtstrook. Vervolgens introduceer je de ongeschreven regel dat je zoveel mogelijk op de vluchtstrook rijdt als je langzaam bent, ingehaald wordt of als er bij de tegenliggers wordt ingehaald. Maar alles bij elkaar heb je slechts 3 ½ rijstrook. Heel interessant dus als er tegelijkertijd in beide rijrichtingen wordt ingehaald of als je een forse vrachtwagen inhaalt.

Tel daarbij op dat er voortdurend mensen langs de weg kuieren om te liften of van A naar B te lopen (vaak zijn er voor voetgangers geen andere wegen) en dat de koeien en geiten van Zuid Afrika een identiteitscrisis hebben en zichzelf tot het gemotoriseerd verkeer rekenen. En oh ja, laten we ook de gaten in het wegdek niet vergeten. Je ziet het voor je, een heel rustgevend ritje.

Onderweg voornamelijk kale vlaktes zonder enige beschutting tegen de zon, krottenwijken langs de snelweg, slechts iets beter uitziende huisjes overal verstrooid in de vlakten, met slechts zeer weinig voorzieningen en vertier. Zie je een stofwolk, dan zijn dat spelende kinderen. De jongeren hangen langs de kant van de weg, autootjes kijken. Als je geluk hebt is er een kerkje in het dorpje en is er dus ook een gospel koor. Ik heb nog nooit zulke bittere armoede gezien als hier.

Als je wilde stoppen om te tanken of voor een kopje koffie was dat bijna niet mogelijk. Niet zoals bij ons pompstations langs de snelweg met alle voorzieningen. Je moest een plaatsje in om een benzinepomp te zoeken. En dan waren er 2 mogelijkheden; óf je voelde je oncomfortabel omdat je als een bezienswaardigheid werd beschouwd óf je voelde je niet veilig. Bij één stop langs de weg probeerde iemand ons duidelijk te maken dat we een parking voucher nodig hadden. Hij sleepte Cees met zich mee. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde liep ik er achteraan. Hij bleek Cees naar de geldautomaat te brengen. Cees, weliswaar inmiddels een kwetsbare senior, is niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen, trok zeker niet zijn pinpas maar keek goed uit zijn ogen. En zag over de mededeling hangen dat parkeren in het hele complex gratis was. En wel in 4 verschillende talen dus deze truc werd kennelijk vaker toegepast.

Zondag namiddag arriveerden we in het Addo Elephant National Park. We kwamen via de zuidpoort binnen en reden het hele park door( ca. 40 km) naar de noordelijke poort, waar ons kamp lag. De 2 reisdagen werden onmiddellijk beloond, zebra´s , olifanten (met baby), wilde zwijnen en zelfs een aantal jakhalzen.

Na een biertje op de veranda van onze forest cabin , een fles wijn in het restaurant en nog een wijntje weer op de veranda was een goede nachtrust verzekerd.

1. Marianne Abcouwer:
    27 september 2016
    Wat een verhaal, doodeng! Fijn dat je dan weer foto's ziet :-)