Dinsdag 27 september 2016

27 september 2016 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Het gaat er in ons hotel bijzonder relaxed aan toe, het ontbijt begint hier pas om 8 uur en niet, zoals tot nu toe steeds het geval was, om half 7. Lekker rustig aan kunnen doen dus, om daarna verrast te worden door het beste ontbijt van deze vakantie tot nu toe. Daarna toch wel even de pas erin gezet, want de voorspelling was dat het vanmiddag zou gaan regenen.

Om iets over negenen reden we dan al naar Robberg Nature Reserve, een natuurpark dat niet ver van Plettenberg Bay op een landtong ligt. Onderweg begon het al te regenen maar we lieten ons daardoor niet uit het veld slaan. Weathercom had gezegd dat het pas ’s middags echt zou gaan regenen dus we stapten in het park moedig uit de auto om een wandelpad te lopen. Gelukkig voor ons bleek deze voorspelling er niet helemaal naast te zitten en hebben we nog een heerlijke wandeling kunnen maken. Wel een pittige en spannende wandeling, met glibberige paden die ons soms steil omhoog leiden terwijl de wind behoorlijk om je oren en van het pad af blies en er toch regelmatig regen naar beneden viel.

Daarna zetten we koers naar Monkeyland, een enorm park dat fungeert als “opvanghuis” voor allerlei soorten apen die gered zijn uit ongewenste situaties, zoals apen die als huisdier zijn gehouden. De nieuw aangekomen apen worden eerst 6-8 maanden in een kooi gehouden waar ze kunnen rehabiliteren en acclimatiseren, daarna gaan ze het park in. Een enkeling slaagt er wel eens in te ontsnappen maar ze komen altijd weer met de staart tussen de benen terug. Het is een goed leven hier voor een aap. Ondanks dat er een aantal soorten die normaal gesproken niet met elkaar in contact komen vanwege hun afkomst bij elkaar leven zijn de apen uitgesproken tolerant tegenover elkaar. Ze hebben alle ruimte om te slingeren en te leven zoals ze dat gewend en ze hoeven zich geen zorgen te maken over voedsel. Het is momenteel broedtijd voor de apen en er waren er dan ook een heleboel apen die hun baby’s met op hun buik met zich meedroegen.

Na de apen was het de beurt aan Birds of Eden, één van de grootste vogeltuinen in de wereld. Hoog boven een hele diepe vallei is hier een net gespannen, waardoor de vogels niet in kooitjes hoeven maar gewoon vrij rond kunnen vliegen. En de vogels hier zien er heel wat kleuriger uit dan onze musjes en duiven. Vogels zijn wel wat minder tolerant dan apen; vooral bij de voederbakken ging het er niet altijd even vreedzaam aan toe. Een enorme en chagrijnige papagaai joeg met zijn scherpe snavel en agressieve blik alle andere vogels bij zijn eten vandaan en op het terrein van de flamingo’s brak bijna de 3e wereldoorlog uit bij een uit de hand gelopen conflict over een vrouwtje of over de voederbak.

Ondertussen was het wel behoorlijk gaan regenen, al was het niet zo onafgebroken als een goede week geleden in Saint Lucia. We hadden alles uit de dag gehaald wat we er uit wilden halen. Nog even een kopje thee gedronken in het stadje en winkeltjes bekeken. En vanavond niet op pad door de stortregen maar gewoon lekker in het hotel gegeten.

Als we weathercom moeten geloven is het de rest van de vakantie mooi weer.