Maandag 2 mei 2016

2 mei 2016 - Sint Petersburg, Rusland

Na het rennen de afgelopen dagen wordt het tijd om wat gas terug te nemen; vanaf nu gaan we het wat rustiger aan doen anders halen we het eind van de vakantie niet ;-)! Of de lezer straks ook vindt dat we een gematigder tempo hanteren moet hij/zij zelf maar beoordelen.

Ondanks dit voornemen zaten we al om 8 uur aan het ontbijt. Het was fantastisch mooi weer en we wilden onderweg ook regelmatig neerstorten op bankjes die in het zonnetje staan. We gingen met de metro naar het Peter & Paul Fortress, de plaats waar het allemaal onder leiding van Peter de Grote is begonnen voor St. Petersburg. Het is gebouwd op één van de eilandjes waar St. Petersburg uit bestaat. In dit fort zijn verschillende bezienswaardigheden, waaronder de Peter & Paul Cathedral (met het graf van Peter de Grote) en het Trubetsky Bastion, dat tot 1921 al gevangenis dienden. Heel wat ongehoorzame mensen hebben daar mogen wonen en menigeen heeft daar zijn of haar einde gevonden.

We waren blij dat we tamelijk vroeg waren want in de loop van de dag kwamen ook hier weer drommen mensen (vaak grote groepen tegelijk) binnen marcheren die dan ook meteen de meest interessante bezienswaardigheden blokkeerden voor de mensen die op eigen houtje een land willen verkennen. Gelukkig is Cees nog steeds langer dan gemiddeld en weet hij daar goed raad mee. Zijn lengte heeft nog een voordeel, als we elkaar even kwijt zijn vind ik hem snel weer terug want hij steekt overal boven uit. Maar ziet hij mij even niet meer dan maakt een lichte paniek zich van hem meester!

Iedere dag om 12 uur wordt een kanonskogel (type losse flodder) afgeschoten. We stonden allebei startklaar met ons fototoestel om dit vast te leggen. Helaas schrokken we allebei zo van de knal dat er een heel andere foto werd gemaakt dan we  in gedachten hadden. Maar spectaculair was het wel.  Na een paar uur rondlopen daar gingen we inderdaad heerlijk op een bankje zitten genieten van het zonnetje. Bij het insmeren met de zonnebrand vergat ik een lichaamsdeel en heb nu dus een mooi rood décolleté. Mede veroorzaakt doordat we na dit bankje weer neerstortten, maar nu op het dakterras van een restaurant waar we, terwijl we ook hier midden in de zon zaten, van een heerlijk kopje soep genoten.

Onze volgende activiteit trok in ieder geval geen hele bussen vol bezoekers maar was zeker niet minder interessant, het Museum van de Politieke Geschiedenis. Hier werd vooral veel aandacht besteed aan het einde van de monarchie, de burgeroorlog  en de jaren daarna, WO II en de veranderingen van en na de negentiger jaren. Geen vrolijke kost gezien de miljoenen Russen die het leven hebben gelaten.

Dit museum was duidelijk een speciaal verzoeknummer van Cees en als “goedmakertje” gingen we daarna naar de World of Music Store, wat een enorm grote muziekwinkel zou moeten zijn. Helaas, het bleek een rommelige verdieping met alleen maar gitaren, akoestisch en elektrisch. Niet iets waar ik naar op zoek was.

Vanavond geen show of concert, gewoon lekker rustig eten en daarna terug naar het hotel. Geen idee hoe het komt maar ik ben toch weer moe. En we hebben het zo rustig aan gedaan?!