Donderdag 22 september 2016

22 september 2016 - Durban, Zuid-Afrika

Vandaag een rustig dagje Durban gedaan, waarbij we wel langs het strand op de boulevard zijn gebleven. Durban is de onveiligste stad van Zuid Afrika en het wordt de toeristen afgeraden te voet de stad in te gaan. Op de boulevard zijn allerlei security medewerkers en ook de politie rijdt regelmatig langs. Eveneens op de boulevard ook hier weer de nodige apen en aapjes die altijd voor schattige taferelen zorgen.

Het was nog steeds een aangename temperatuur, al is het veel minder warm dan de eerste 2 weken.  Dat maakte de wandeling van toch zeker wel  4 km. naar de andere kant van de boulevard alleen maar aangenaam en we stapten dan ook stevig door. Aan het eind van de boulevard is Ushaka Marine World, een pretpark waar ook de bekende shows met zeehonden en dolfijnen worden gegeven, waar een enorm groot aquarium is en waar je, als je daar zin in hebt, ook “wild and wet” kunt gaan. Waar wij dus geen zin in hadden, wildwaterbanen nemen in een overmaatse zwemband en waterglijbanen is niet echt ons ding meer. Als je, zoals Cees, van het speciale seniorentarief gebruik mag maken heb je die tijd wel gehad.

Het was nog best rennen van de ene show naar de andere om alles mee te maken, maar tussendoor vermaakten we ons ook met het bekijken van de andere bezoekers. Er waren ook heel wat schoolklassen aanwezig en we keken onze ogen uit. Groepen van zeker 50 kinderen van alle leeftijden tussen 6 en 14 jaar, die keurig in rijen van 2 opgesteld stil stonden te wachten tot de begeleider zijn of haar verhaal afgestoken had en dan bedaard naar de volgende attractie liepen. Kom daar bij ons eens om!

De shows waren leuk, hoewel niet anders dan we verwacht hadden, maar het aquarium overtrof qua omvang en “inwoners” onze verwachtingen. We brachten daar dan ook heel wat tijd door en konden op die manier ook nog het voeren van de haaien meemaken.

Op de terugweg liepen we weer over de boulevard, maar nu namen we de tijd om de zandsculpturen te bewonderen die door de lokale bevolking worden gemaakt . Daar zitten echt hele kunstwerken bij die bij ons bij het evenement zandsculptuur Scheveningen niet zouden misstaan.

We wilden  vanavond bij een restaurant op ca. 500 meter afstand van ons hotel eten, maar we hadden wat twijfels over onze veiligheid om daar te voet heen te gaan in het donker. En uiteraard om weer veilig terug te komen. We gingen er dan ook eerst even langs om de omgeving te verkennen. Het grootste deel van de weg er naartoe is langs een verlaten fabrieksterrein, dus dat voelde niet echt lekker. Maar het meest overtuigend was de security medewerker bij de ingang die ons vertelde dat het voor senioren zoals wij (!) niet veilig zou zijn omdat wij niet hard genoeg kunnen rennen. Dat is niet bepaald wat je graag wilt horen!

Om er zeker van te zijn dat we Durban weer in één stuk zouden verlaten besloten we om toch maar weer in het hotel te eten. Geen buffet dit keer, maar in de gezellige bar, waar een pizzabakker op een houtvuur  `artisan pizza´s ` bakte. Dit keer geen teleurstelling, ze smaakten zoals een pizza dat hoort te doen.

1. Evelien:
    22 september 2016
    Prachtig,die zandsculpturen!! Ach zusje,geniet zo van alle verhalen..lig geregeld in een deuk