Dinsdag 26 april 2016

26 april 2016 - Helsinki, Finland

Vanochtend liep Cees met hooggespannen verwachtingen naar de ontbijtzaal. Tot nu toe hebben we in de Scandinavische landen bij het ontbijt altijd een grote sortering vis aangetroffen en dat zou nu niet anders zijn volgens hem. Met zoveel water in de directe omgeving moeten de visjes toch zo vers als het maar zijn kan op je bordje springen. Helaas, dit hotel serveert een ontbijtbuffet dat het minste is tot nu toe. En geen vis te bekennen. In plaats daarvan werkte Cees zich maar door een aardige berg komkommer, tomaat en paprika heen. Heel gezond natuurlijk, maar het was niet waar hij op had gehoopt.

Het tot nu toe mooie weer liet ons vandaag ook in de steek. We hadden al gezien dat het slecht ging worden maar je hoopt toch altijd tegen beter weten in. Maar weeronline.nl had helaas gelijk; het was kil en onaangenaam en het regende. En zo zou het ook de hele dag blijven, brrrr!

Alsof Cees een vooruitziende blik heeft gehad waren er voor vandaag wat musea ingepland, en nog lekker dicht bij het hotel ook. Het eerste was het Ateneum, het nationale kunstmuseum. Met als tijdelijke tentoonstellingen Japan-o-Mania en Rodin, en een permanente tentoonstelling van voornamelijk Finse schilderkunst. Bij de laatste het schilderij “Begrafenis van een kind” dat op een belangrijke tentoonstelling in Parijs destijds de 3e prijs heeft gewonnen (foto 002). Tussendoor trakteerden we onszelf nog op een kopje koffie en voor we het wisten was de ochtend en een deel van de middag voorbij, terwijl het buiten gestaag door was blijven regenen.

Omdat de regen alleen maar in hevigheid was toegenomen namen we, ook al was het maar voor één halte, de tram naar het volgende museum. Maar ook nu weer waren we verbijsterd door de prijzen in dit land; € 3,10 om minder dan een kilometer mee te mogen rijden!

Het 2e museum was het nationaal historisch museum, een gewoonte die we in ieder land dat we bezoeken in ere houden. Geen betere mogelijkheid om in beperkte tijd zo veel mogelijk van een land te weten te komen dan het historisch museum te bezoeken.

Na beide musea vonden we dat we aan onze verplichtingen als toerist hadden voldaan. Het regende nog steeds en het was zo koud (foto 005)dat we nog maar één oplossing wisten te bedenken; de kroeg in (foto 007) en daarna naar de Thai om de hoek voor een heerlijke curry!

Morgen passeren we eindelijk de Russische grens, spannend!