Woensdag 4 mei 2016

4 mei 2016 - Veliki Novgorod, Rusland

Vanmorgen liep de wekker op het onmenselijk vroege tijdstip van 5 uur af. Pure noodzaak, we moesten de trein van 7.19 uur hebben. Gelukkig waren de meeste spullen gisteravond al ingepakt en was het hotel al betaald dus ruim een half uur voordat de trein vertrok waren we op het hoofdstation van St. Petersburg. Ruim op tijd en dat was maar goed ook; hier maakten we voor het eerst mee dat alle bagage werd gecontroleerd en dat duurde nog wel even.

We dachten dat we met de trein van Vyborg naar St. Petersburg wel het ergste hadden gehad maar dat hadden we dus goed mis. Daar hadden we, ondanks dat het behoorlijk harde banken waren, nog wel alle ruimte voor onszelf. Maar nu hadden we de pech in een  wagon te zitten waarin ook een schoolklas had gereserveerd. We zaten als haringen in de ton op een heel krappe zitplaats tegenover 2 langbenige jongedames. Die waren geloof ik nog minder blij dan wij. Met name Cees en zijn overbuurvrouw moesten de hele reis regelmatig puzzelen en meten met hun onderste ledematen om niet al te beroerd te zitten, niet in elkaars vaarwater te zitten en er voor te zorgen dat er geen verdenkingen van ongewenste intimiteiten konden ontstaan. En ook al ben ik dan niet zo groot, ik had na een uur al behoorlijk pijn in mijn rug en benen. En de reis zou 3 uur duren!

Gebroken kwamen we aan in Veliky Novgorod, de geboorteplaats van Rusland. In plaats van de bus te nemen ging ik liever met zware rugzak en al lopen naar het hotel. Ook een hele kluif, maar ik kon dan in ieder geval de benen strekken. We hadden geluk, ondanks het vroege tijdstip konden we de kamer al op.

Omdat we ’s  morgens niet hadden ontbeten en het kopje koffie in de trein te smerig voor woorden was gingen we daarna op zoek naar een café waar we wat lekkers konden halen. Helaas, bijna allemaal gingen ze pas om 12 uur open en de enige die wel open was had voor ontbijt bijna alleen maar allerlei soorten pap, gatver! Uiteindelijk namen we het lekkerste ontbijt of lunch dat je vrijwel altijd kon krijgen, lekker brood en beleg halen, flesje drinken erbij en op een bankje in het part van je eten genieten. Werkt altijd!

Daarna liepen we naar het Kremlin van Veliky Novgorod, waar in de 9e eeuw Rusland ooit begonnen is. Een bezoekje aan waarschijnlijk de oudste kerk van Rusland, de St. Sophia Cathedral, en aan de Novgorod State  United Museum. In dat museum hangt één van de grootste collecties iconen. Zoals gewoonlijk was Cees gefascineerd door het icoon “The last Judgement”,  hij vindt vooral de gezichten van de snoodaards die naar de hel worden gestuurd altijd de moeite van het bestuderen waard.

We begonnen inmiddels wel te voelen dat we heel vroeg waren opgestaan en een enerverende treinreis achter de rug hebben en hebben we alleen nog maar heerlijk langs de rivier geslenterd, op een terrasje wat gedronken en daarna in het restaurant van ons hotel gegeten. We namen de beef Stroganoff en bij dat gerecht zat standaard een glaasje wodka. Ondanks dat ik had gezegd dat ik wodka niet eens wilde proberen liet ik me deze kans niet voorbijgaan om het te drinken.

Had ik niet moeten doen, het smaakt naar meer ;-)!